Houtkoperschool Ochten

De officiële website van openbare basisschool Basis Website

  • Welkom
  • Nieuws
    • Houtkopertje
    • Nieuwsbrief Fluvium
      openbaar onderwijs
  • Team
    • Leerkrachten
    • Schoolplan
  • Groepen
    • Groep 1/2
    • Groep 3
    • Groep 4
    • Groep 5
    • Groep 6
    • Groep 7/8
  • Praktische info
    • Schooltijden
    • Gym
    • Kalender
    • OR
    • Ziekmelden / verlof aanvragen
  • Downloads
  • Contact

Groep 6

De leerlingen mogen vanaf 8.15 uur zelfstandig naar binnen komen. Jassen en tassen worden aan de kapstok gehangen, de gymtas gaat in de bak,  het chromebook wordt gepakt en daarna gaat iedereen naar de klas. In de klas hangen de kinderen hun wasknijper op de emotiethermometer. Hoe voel jij je vandaag? En ben je klaar om te gaan leren? Voor de leerkrachten is deze informatie erg fijn, omdat ze dan weten hoe de kinderen binnen zijn gekomen en wie er even extra aandacht nodig heeft die dag. Daarna gaat iedereen naar zijn eigen plaats. Aan tafel gaat iedereen even lezen of werk van de vorige dag verbeteren. 

Om half negen worden alle spullen opgeruimd en gaan we starten met de lessen. We beginnen altijd met het bespreken van de dag(planning). 

We werken zoveel mogelijk met een vast rooster en een vaste structuur. 

Zo starten we elke dag met taal en/of spelling. 

Staal taal werkt met thema’s van 4 weken. Bij taal werken we met een bronnenboek waarin kinderen dingen die ze moeten weten kunnen opzoeken, de verwerking wordt gedaan in een werkboek.

Een nieuw thema start altijd met woordenschat. Met behulp van een filmpje worden er nieuwe woorden geïntroduceerd waar we de komende weken veel mee en over gaan werken. Het thema wordt steeds verder uitgediept met de volgende onderdelen: woordenschat, spreken en luisteren, schrijven, verkennen, toepassen en presenteren.

Iedere dag krijgen de kinderen eerst instructie, deze wordt vaak ondersteund door een filmpje. Daarna gaan ze aan de slag met het bronnenboek en het werkboek. 

Er zitten ook veel opdrachten in waarbij er samengewerkt moet worden, om zo het spreken en luisteren te stimuleren. Bij het onderdeel presenteren gaan de kinderen echt informatie overbrengen aan de hele klas. Dit begint natuurlijk heel simpel en klein, maar zal steeds verder uit worden gebouwd. Omdat de opbouw in alle groepen hetzelfde is, gaan de leerlingen zich hier steeds verder in ontwikkelen.

De woordenschatwoorden kunnen ook op het chromebook geoefend worden.

Bij Staal spelling worden de spellingsregels aangeboden. Deze spellingsregels zijn ingedeeld in categorieën. Iedere categorie heeft een nummer en wordt geïntroduceerd met een grappig filmpje. Bij de categorie hoort een pictogram en een korte uitleg om de categorie makkelijk te kunnen onthouden. 

Iedere dag wordt instructie gegeven over de categorie van die week. Na de instructie volgt dagelijks een dictee met woorden van de aangeboden categorie, maar ook woorden van de eerder aangeboden categorieën. Bij de dicteewoorden moeten de kinderen ook altijd het nummer van de categorie waar het woord bij hoort opschrijven. Dit is om ze te laten nadenken over de regel die bij dat woord hoort. Het dictee wordt meteen na het maken besproken en nagekeken door de kinderen zelf. Bij ieder woord wordt de categorie benoemd, met de bijbehorende regel. Zo worden de kinderen nogmaals gewezen op de categorie waar woorden bij horen en bekijken we dus samen hoe het woord geschreven moet worden. De kinderen verbeteren hun eigen fouten en zijn zo meteen bewust van wat al goed ging en wat nog niet. Het werk wordt daarna ook nog door de leerkracht nagekeken, zodat zij ook weten waar de moeilijkheden nog zitten en wat nog extra geoefend moet worden.

Na het dictee kunnen de kinderen nog verder werken in het spelling werkboek of op het chromebook.

Na taal en spelling is het pauze. Op maandag mag er koek gegeten worden, op de andere dagen is het de bedoeling dat iedereen groente of fruit eet. Tijdens het eten en drinken leest de leerkracht voor en daarna gaan we lekker buiten spelen.

Na de pauze gaan we altijd rekenen. 

We starten na de pauze meteen met automatiseren. Dit kan zijn op Snappet, maar hier wordt ook nog Rekentuin en Rekensprint aan toegevoegd. We wisselen dit dan af.

Voor rekenen gebruiken we Snappet, een rekenprogramma op het chromebook.

Daarnaast gaan we ook nog rekenspelletjes spelen van Met Sprongen Vooruit. 

Deze rekenspellen sluiten aan bij de doelen van rekenen.

Dan is het lunchtijd. Tijdens de lunch kijken we naar de ochtend aflevering van het Jeugdjournaal. Na de lunch spelen we weer even lekker buiten.

In de middagen staan o.a.technisch lezen (Estafette), begrijpend lezen (Nieuwsbegrip), schrijven, wereldoriëntatie, Engels of verkeer, sociale vaardigheden, muziek  en crea op het programma. 

Op maandag en vrijdag gymt groep 6 van 9.30 tot 10.30 uur. Deze gymlessen worden verzorgd door juf Rianda. Het zou fijn zijn als uw kind de gymspullen bij zich heeft, sieraden eventueel thuis laat en lange haren in een staart gedragen wordt.

De pauze komt op deze dagen te vervallen en we eten en drinken dan na de gym.

Stappenplan werkstuk

Menu

  • Welkom
  • Team
  • Kalender
  • Downloads
  • Contact

Nieuws

Fluvium Nieuwsbrief

Contact

Openbare Houtkoperschool
 
Schoolstraat 1
mapspointer4051 AV Ochten
 
Openbare Houtkoperschool
is onderdeel van
Fluvium openbaar onderwijsFluvium_logo_wit

Webdesign: Spijker & Co